Vṛkṣāsana – Faállás



Ossza meg!


Vṛkṣāsana: vṛkṣa = fa → Faállás

Testhelyzet: álló, a törzs-csípő mozgása szerint: csípőnyitó, erő: 1. szint.

A felvétel és a lebontás lépései:

A kiindulási póza: tāḍāsana.

  1. A két talpról fokozatosan helyezd át a testsúlyodat a bal talpra. A jobb combot finoman kifelé rotálva és a térdet kicsit hajlítva fordítsd kifelé a jobb lábat és a lábfejet állítsd lábujjtámaszra. A bal lábad aktivitása a gyakorlat során végig maradjon ugyanaz, mint a tāḍāsanában.
  2. Hajlítsd be és teljesen fordítsd oldalra a jobb lábat. A talpat fektesd a bal comb belső oldalára. A jobb kézzel a bokát fogva húzd a sarkat egészen közel a gáthoz, amennyire csak tudod. A jobb talpat aktívan nyomd bele a megfeszített bal combba, amely így szilárd támasztékul szolgál. A jobb térd folyamatosan irányuljon hátrafelé, a csípőd nyitása mellett, a medencéd elfordulása nélkül. A medencéd pozíciója legyen ugyanolyan, mint tāḍāsana esetén.
  3. A lábtartást megtartva a kezeket a mellkasod előtt helyezd imapózba. A tekinteted szemmagasságban irányítsd egy fix pontra és így próbáld megtartani az egyensúlyod.
  4. Belégzéssel emeld fel a karokat a fejed fölé, miközben a tenyereket folyamatosan együtt tartod. A könyöködet próbáld teljesen kinyújtani, a tenyereket együtt tartani, a felkarokat pedig a fül mellé húzni. A fej a két kar között legyen. Amennyire lehetséges, a test kerüljön egy síkba. A medence, a mellkas és a fej előre néz.
  5. Kilégzéssel engedd le a jobb lábad és a két karod és pihenj meg tāḍāsanában.

A kitartás alatti erővonalak és akciók:

– A tartó láb lábfejét tartsd erősen, de rugalmasan a talajon. A térdkalácsod húzd fel és a combot intenzíven feszítsd meg, hogy a behajlított láb talpának stabil alapot tudjon adni.

– A megemelt láb talpát nyomd bele a tartó láb belső combjának fölső részébe és a tartó láb combját is nyomd a talp felé. A két testrész egymásnak feszül. A sarkat húzd a gát felé. A térdet vezesd hátrafelé, nyitva a csípőt, de közben a medencét fordítsd előre.

– A medenceöv törekszik a talajjal párhuzamossá válni. A hajlított lábhoz tartozó ülőcsonttal dolgozz a talaj felé, a farokcsonttal pedig a szeméremcsont felé és a köldököt húzd befelé-fölfelé.

– A szegycsontodat emeld a magasba. Az alsó bordákat ne told ki, a törzsed mindkét oldalát tartsd hosszan. A vállcsúcsokkal nyújtózz oldalra-kifelé. A lapockákat simítsd a hátba, a vállakat húzd el a fülektől.

– A megtartott vállból nyújtózz fel a karokkal egészen az ujjhegyek végéig. A tenyereket összenyomva simítsd egymáshoz. Szükség esetén a hüvelykujjakat (vagy akár a 3-5-ös ujjakat is) össze is kulcsolhatod.

– Az arc és a tekintet előre nézzen. Az állat enyhén befelé és lefelé húzd, de közben a nyakad tartsd hosszan hátul.

– A gerinceddel folyamatosan nyújtózz két irányba (aktiválva a mély hátizmokat): a fejtetővel fölfelé és a farokcsonttal lefelé.

A kitartás alatti figyelemvezetések és légzések:

BL vezesd a figyelmed fölfelé a test elülső felszínén a lábujjaktól az ujjhegyekig: tartsd meg a test minden izmát aktívan, emeld a tartó lábnál a térdkalácsot, míg a hajlított lábnál a combot, továbbá emeled a szeméremcsontot, a szegycsontot, a fejtetőt. KL vezesd a figyelmed lefelé a test hátulsó felszínén a nyakszirtcsonttól a sarkakig: engedd lefelé a vállat, a lapockát, a farokcsontot, a fönt lévő lábnál a talpat a másik láb combjába nyomva nyisd a csípőt, a lent lévő láb sarkát süllyeszd a talajba.

Variánsok:

Könnyítés: a karjaiddal ne nyújtózz fel, hanem hagyd azokat a mellkas előtt imapózban, a talpaddal pedig nem a combon támaszkodj, hanem a lábszáron (a térden semmiképp sem).

Felkészítő āsanák:

– A test akcióinak tudatosítására: tāḍāsana, ūrdhva-hasta-tāḍāsana.

– A láb erősítésére és az egyensúly fejlesztésére: utkaṭāsana, garuḍāsana.

– A csípő nyitására: bhadrāsana, mandukāsana.

Rávezető eszközös és páros gyakorlatok:

– Megfelelő irányt ad az egész vállövnek, ha hevederrel rögzíted úgy, hogy hátulról felveszed a hevedert (a lapockára simítod, a hónaljnál előre veted, fölviszed vállon át, majd a hátadon keresztezed) és a két kezeddel két oldalra, és a medence irányába húzod.

– A lapocka munkájára vezet rá, ha hanyatt fekvésben, laposan fektetve téglát teszel alá, csúszásmentesen, és úgy dolgozol, mintha el akarnád húzni a téglákat a lapockáiddal.

– A láb erősítésére és az egyensúly fejlesztésére állj az egyik lábadon különböző lábtartásokkal, pl.: a combot húzod a hashoz, oldalra irányítod a térdet, vagy hajlítsd be a fönt lévő lábat, és a sarkat közelítsd/nyomd a farizomba.

– Az egyensúly támogatására és az egyenes tartásra jó, ha a falnak háttal állva veszed fel a faállást úgy, hogy a farizmaidat, a lapockáidat és a karjaidat a falnak simítod.

– A medence stabilitására az alábbi páros gyakorlat kiváló: helyezkedj el falnak háttal vṛkṣāsanában, akkora távolságra, amekkorát a farizmaid igényelnek. A társad veled szemben térdelő állásban van, és két kezével a medence középhelyzetét biztosítja a csípőtarajok megfelelő helyzetbe hozásával. Lehet úgy is végezni, hogy a segítőd a tartó lábadhoz tartozó csípőlapátodra és a felemelt lábad térdére (térdhajlatára) teszi a tenyerét, és eltávolítja azokat egymástól.

Hatások:

– A tudatra: nyugalmat, stabilitást és higgadtságot ad.

– Az energetikára: harmonizálja a mūlādhāra cakrát.

– A szervekre és szervrendszerekre: erősíti a szívet, fokozza a vérkeringést; javítja az egyensúlyérzéket.

– A mozgás szervrendszerére: segít a bokasüllyedést megszüntetni; erősíti a combot, a térdet, a bokát, a has és a far izmait; tartásjavító.

Ellenjavallatok és javasolt könnyítések:

– Nincs ellenjavallata.

– Térd-, boka-, és egyensúlyproblémák esetén falnál végezd.

– Szédülésnél tartsd nyitva a szemed.

– Magas vérnyomás fennállásánál a karokat tartsd meg a mellkas előtt imatartásban (ne nyújtóz fel).

Felhasznált irodalom: Jóga tiszta forrásból: Dr. Tóth-Soma László, Képes Andrea, Medvegy Gergely

BAKAJA ZOLTÁN HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

Nagyon interaktívak voltak az órák, tetszett, és úgy érzem sokat tanultam. Hihetetlen, emberfeletti türelem és szeretet áradt a tanítónkból.

Nagyon felkészült és türelmes volt hozzánk. A tőle telhető legjobbat hozta ki belőlünk.

Nagyon sok javítási lehetőséget és sok vizsgázási időpontot adott számunkra a tanár úr, ez nagyon szimpatikus és becsülendő volt számomra.

BANYÁR MAGDOLNA HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

A tanárnő tudása és hitelessége az oktatott témákkal kapcsolatban bámulatra méltó. Mindezt úgy adja elő, mintha ez a világ legegyszerűbb és legkönnyebb dolga lenne. A valóságban mindez sok év tanulása, bizonyossága és elkötelezettsége. Felejthetetlen élményt nyújtottak az órái.

Mérhetetlen türelemmel, megértéssel adta át a tanárnő az alapokat. Nem volt kérdés, amire ne kaptunk volna kielégítő választ.

Nagyon jók az órák, melyek amolyan beszélgető stílusban zajlanak, ettől olyan családias a hangulat. A Tanárnő kisugárzása megragadó, élvezetes hallgatni. Erős, karakán, szenvedélyes és hiteles.

TASI ISTVÁN HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

Nagyon érdekes, színvonalas, vidám hangulatú órák voltak. A tanár úr érthetően magyarázta el a dolgokat. Kérdéseinkre mindig kimerítő válaszokat kaptunk. Teljes mértékben elégedett vagyok a munkájával.

Kiváló előadó, kimeríthetetlen lelkesedéssel. Mindig aktualizálja a tananyagot, más forrásból is hoz példát, történetet, hogy könnyítse a megértést. Nagyon nyitott, őszinte és a tekintélyt ezzel vívja ki magának.

Nagyon szeretem az óráit a tanár úrnak. A mérhetetlen elköteleződés és óriási tudás, ami áthatja az óráit, hihetetlenül magával ragadó. Az előadások érdekesek, tanulságosak, és egy nagyon odaillő humor is jelen van. 🙂

TÓTH-SOMA LÁSZLÓ HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

Imádom a tanár úr óráit. Látszik, hogy hatalmas tudása van. Az órák érdekesek voltak, sok extra dolgot és sztorit hallhattunk, amelyek nincsenek benne a tananyagban. Ettől nagyon izgalmasak voltak az előadások.

Fantasztikusan felkészült, nagy tudású oktató! Érdekes, a hallgatók szemszögét átlátó előadásokat hallhattam, nem lankadt a figyelmem az órákon.

A tanár úr tudása, szakmai felkészültsége szavakkal ki nem fejezhető. Szuper órák, érdekes kisfilmekkel, képekkel tarkítva. Nagyon szeretem hallgatni!

JENEY RITA HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

A tanárnő tudása, vidámsága és jóindulata minden alkalommal lenyűgöz. Nagyon jól fel volt építve a félév anyaga. A tanárnő nagyon türelmes volt, és jól magyarázott. Szépen, lépésről lépésre haladtunk, így könnyen feldolgozható volt az anyag.

A tanárnő minden alkalommal a saját, már meglévő, mély és egybefűzött tudásának részeit pontosan és olyan elemekkel egybefűzve adja át, melyek segítenek a nyelv igazi megértésében. Csak pozitívat tudok róla mondani.

Maximális felkészültség és éleslátás. Barátságos és szakmailag magas színvonalú óravezetés. Mindig hasznos és objektív értékelése a munkámnak. Azért szeretek együtt dolgozni és kutatni a tanárnővel, mert minden alkalommal fejlődöm, jobb leszek abban, aminek ő a szakértője.

KAPISINSZKY JUDIT HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

A tanárnő minden alkalommal nagyon jól felépítette az órát, alaposan átvettünk mindent, rendszeresen ismételtünk, lehetett kérdezni, türelmesen elmondott, megmutatott nekünk mindent többször is. Szerencsések vagyunk, hogy ő tanít minket!

Juditot kiváló jógaoktatónak tartom. Türelmes, precíz és maximalista. Nagyon örülök, hogy a “jósorsom” hozzávezetett. Ideálisabb oktatót nem tudnék magam számára elképzelni. Nagyon lélekemelőek a közös meditációk, mantrázások!

Igazi példakép számomra. Külön tetszik, hogy mindent az alapoktól kezdtünk, és csak az kerül számonkérésre, ami a gyakorlati órán elhangzott/bemutatásra került; így nem tesznek különbséget a kezdő és a gyakorlott jógások között.

KÉPES ANDREA HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

Pontos, precíz, alapos magyarázat, a tanulók objektív, de ösztönző jellegű értékelése!

Az oktató példamutató viselkedése, felkészültsége és személyes stílusa miatt örömmel járok hozzá. Biztonságban érzem magam az órákon technikai szempontból.

Az órai anyag, a jegyzet és az ahhoz tartozó tanári magyarázatok minden tekintetben segítik a hallgatók felkészülését. Ráadásul a tanári segítségnyújtás rendkívüli módon támogatja a gyakorló fizikai, mentális és lelki fejlődését.

MAGYAR MÁRTA HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

Mindig izgalmas, mindig érthető és könnyen befogadható feladatok, magyarázatok. A tantárgy kiváló ismerete és nagy szeretete sugárzott minden órán. Türelem és többszörös gyakorlás, mindent átbeszéltünk és önállóan, meg csoportosan is bizonyíthattunk. Nagyon vártam minden órát, nagy adomány volt ez a kurzus.

A tanárnő kedves, jó előadó, felkészült és lelkiismeretes. Szeretem, ahogy mindenféle segédanyagokkal segíti a megértésünk. Érthető tanítás, magas színvonal. Felkészültsége, tudása bámulatos számomra.

Az oktató felkészültsége minden alkalommal 100%-osnak bizonyult, ahogy a magyarázat érthetősége is. Tökéletes órafelépítés párosul hatalmas tudással a tanárnőnél.

MARKWARTHNÉ LENGYEL PIROSKA HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

Az oktatónk személyisége és tanítási stílusa is elnyerte a szimpátiámat. A tanárnő felkészült, pontos, magyarázatai érthetőek, emberként pedig kedves és barátságos.

Az oktató maximálisan felkészült és segítőkész volt, a nagy mennyiségű tudásanyagot élvezetessé és érdekessé tette a hallgatók számára.

Látszott, hogy a tanárnő sokat készült az órákra. Mindig hozott nekünk valami érdekességet, történetet. Lelkiismeretesen végezte a munkáját, felkészültsége, precizitása bámulatos. Egy élmény volt az óra!

RÁTKAI GERGŐ PÉTER HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

Kicsit laza, humoros, fiatalos, olyan amilyennek az ő korában lenni kell. Biztos vagyok benne, hogy mindenben maximálisan számíthatunk rá, ami az ő szakterületét jelenti.

Hasznos és érdekes órák voltak, éreztem, ahogy fejlődöm hétről hétre. Jobban értem a versekhez fűzött magyarázatokat, és a szakdolgozathoz is nagy segítség volt ez a kurzus.

Felkészült, rugalmas, türelmes, megértő, segítőkész, jól látja a hallgatók problémáit, szempontjait. Nagyon jó hangulatú órák voltak. Minden szempontból ötös.