Supta-koṇāsana – Fekvő szögpóz



Ossza meg!


Supta-koṇāsana: supta = alvó/fekvő, koṇa = szög → Fekvő szögpóz (Ekeállásban terpesztés)

Testhelyzet: válltámaszos fordított, a törzs-csípő mozgása szerint: előre hajlító és csavaró, erő: 3. szint.

A felvétel és a lebontás lépései:

Kiindulási póza: halāsana (szükség esetén a vállak alá tegyél összehajtott jógaszőnyeget vagy takarót, ezáltal magasabban fognak elhelyezkedni, mint a fej, és így nem terhelődik a nyak).

  1. Megtartva a halāsana medenceemelését és minden egyéb izommunkáját, kilégzésre nyisd szét a lábaid (többet, vagy egy nagyot lépve). Figyelj a mozgáshatárodra.
  2. Akkora terpeszt nyiss, amelyet a csípőd mozgáshatára enged, és amelyben meg tudod tartani a medence fölfelé emelését. A lábfejek vagy lábujjbegyeken, vagy lábujjhegyeken támaszkodnak. A medence továbbra is a vállöv fölött van, a karok helyzete pedig ugyanúgy, mint az ekében.
  3. A kitartás után, belégzés kíséretében zárd a lábaidat, és az ekepóznál ismertetett módon bontsd le.

A kitartás alatti erővonalak és akciók:

– A fejedközéphelyzetben van, a nyakad nyújtott, de a testsúlyod a vállövre terhelődik. A szegycsontot húzd az állad felé, az állad záruljon a mellkasra (passzív jālandhara-bandha jön létre).

– A karokat kulcsolt ujjakkal nyomd a talajba anélkül, hogy túlságosan kifelé rotálnád. Közben a vállakat egymás felé húzod.

– A stabilan lent tartott vállövből emeld felfelé a medencét: egyenesedik a hát, aktiválódnak a has és a mély hátizmok, valamint a lenyomott karokból és a talajon lévő lábujjaktól nyújtózó lábakból veszel erőt a medence emeléséhez. A medenceöv a vállöv fölött van.

– A külső combizmokat aktiváld, a belső combizmokat pedig engedd megnyúlni. A gátizmok legyenek tónusban.

– A térded nyújtva, a térdkalácsod felhúzva, a lábfejed a lábujjakon, a talp merőlegesen van a talajhoz képest.

A kitartás alatti figyelemvezetések és légzések:

BL két irányból (a karoktól és a lábaktól) hozd a figyelmed a medence felé: nyomd le a karokat, szélesítsd és egyenesítsd a hátat, illetve aktiváld a láb izmait, emeld a medencét. KL a medencétől kiindulva vezesd a figyelmed két irányba (a karok és a lábak felé): megtartva a medence magasságát nehezítsd a vállövet, nyújtsd a karokat és a lábakat, illetve nyisd a csípőd.

Variánsok:

Pārśva-halāsana (oldalsó ekeállás): mindkét lábbal lépegess jobbra, amennyire lehetséges, (anélkül, hogy a fej és a nyak helyzete megváltozna) és a kitartás után térj vissza a kiinduló helyzetbe.

Felkészítő āsanák:

– A törzs és láb tudatosítására: dandāsana.

– A test hátulsó felszínének nyújtására: előrehajlások, pl.: paścimottānāsana, pāda-hastāsana vagy adho-mukha-śvanāsana.

– A nyak-vállöv helyzetére és nyújtására: sarvāṅgāsana, halāsana, karṇa-pīdāsana.

– A csavarás mélyítésére a háton fekvő gerinccsavarások, valamint a jaṭhara-parivartanāsana.

Rávezető eszközös és páros gyakorlatok:

– A nyakad érzékenysége esetén a vállövedet emeld meg. (Lásd a rávezető gyakorlatoknál.)

– Ha nem ér le a lábujjad/lábujj alatti talppárnáid a talajra, akkor tedd emelvényre (pl.: székre, padra, vagy tégla).

– Páros gyakorlat: a társad álló helyzetből a lábszárával támogatja a hátad és hevederrel húzza föl a combtöved, hogy megéreztesse a vállövtől az ülőcsontig tartó nyújtózást.

Hatások:

– Ugyanazok, mint a sima halāsana esetében, mindössze kicsit fokozottabban érvényesülnek, illetve kiegészülnek a csípő nyitásával.

Ellenjavallatok és javasolt könnyítések:

– Isiász, nyaki gerincproblémák és gerincsérv esetén nem szabad végezni. Továbbá minden olyan eset, amelyben a fordított testhelyzet ellenjavallt (lásd az ellenjavallatokról szóló résznél).

– Kiálló hetedik nyakcsigolya esetén mindenképp a vállövet emelvénnyel (pléddel) alátámasztva végezd.

Felhasznált irodalom: Jóga tiszta forrásból: Dr. Tóth-Soma László, Képes Andrea, Medvegy Gergely

BAKAJA ZOLTÁN HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

Nagyon interaktívak voltak az órák, tetszett, és úgy érzem sokat tanultam. Hihetetlen, emberfeletti türelem és szeretet áradt a tanítónkból.

Nagyon felkészült és türelmes volt hozzánk. A tőle telhető legjobbat hozta ki belőlünk.

Nagyon sok javítási lehetőséget és sok vizsgázási időpontot adott számunkra a tanár úr, ez nagyon szimpatikus és becsülendő volt számomra.

BANYÁR MAGDOLNA HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

A tanárnő tudása és hitelessége az oktatott témákkal kapcsolatban bámulatra méltó. Mindezt úgy adja elő, mintha ez a világ legegyszerűbb és legkönnyebb dolga lenne. A valóságban mindez sok év tanulása, bizonyossága és elkötelezettsége. Felejthetetlen élményt nyújtottak az órái.

Mérhetetlen türelemmel, megértéssel adta át a tanárnő az alapokat. Nem volt kérdés, amire ne kaptunk volna kielégítő választ.

Nagyon jók az órák, melyek amolyan beszélgető stílusban zajlanak, ettől olyan családias a hangulat. A Tanárnő kisugárzása megragadó, élvezetes hallgatni. Erős, karakán, szenvedélyes és hiteles.

TASI ISTVÁN HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

Nagyon érdekes, színvonalas, vidám hangulatú órák voltak. A tanár úr érthetően magyarázta el a dolgokat. Kérdéseinkre mindig kimerítő válaszokat kaptunk. Teljes mértékben elégedett vagyok a munkájával.

Kiváló előadó, kimeríthetetlen lelkesedéssel. Mindig aktualizálja a tananyagot, más forrásból is hoz példát, történetet, hogy könnyítse a megértést. Nagyon nyitott, őszinte és a tekintélyt ezzel vívja ki magának.

Nagyon szeretem az óráit a tanár úrnak. A mérhetetlen elköteleződés és óriási tudás, ami áthatja az óráit, hihetetlenül magával ragadó. Az előadások érdekesek, tanulságosak, és egy nagyon odaillő humor is jelen van. 🙂

TÓTH-SOMA LÁSZLÓ HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

Imádom a tanár úr óráit. Látszik, hogy hatalmas tudása van. Az órák érdekesek voltak, sok extra dolgot és sztorit hallhattunk, amelyek nincsenek benne a tananyagban. Ettől nagyon izgalmasak voltak az előadások.

Fantasztikusan felkészült, nagy tudású oktató! Érdekes, a hallgatók szemszögét átlátó előadásokat hallhattam, nem lankadt a figyelmem az órákon.

A tanár úr tudása, szakmai felkészültsége szavakkal ki nem fejezhető. Szuper órák, érdekes kisfilmekkel, képekkel tarkítva. Nagyon szeretem hallgatni!

JENEY RITA HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

A tanárnő tudása, vidámsága és jóindulata minden alkalommal lenyűgöz. Nagyon jól fel volt építve a félév anyaga. A tanárnő nagyon türelmes volt, és jól magyarázott. Szépen, lépésről lépésre haladtunk, így könnyen feldolgozható volt az anyag.

A tanárnő minden alkalommal a saját, már meglévő, mély és egybefűzött tudásának részeit pontosan és olyan elemekkel egybefűzve adja át, melyek segítenek a nyelv igazi megértésében. Csak pozitívat tudok róla mondani.

Maximális felkészültség és éleslátás. Barátságos és szakmailag magas színvonalú óravezetés. Mindig hasznos és objektív értékelése a munkámnak. Azért szeretek együtt dolgozni és kutatni a tanárnővel, mert minden alkalommal fejlődöm, jobb leszek abban, aminek ő a szakértője.

KAPISINSZKY JUDIT HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

A tanárnő minden alkalommal nagyon jól felépítette az órát, alaposan átvettünk mindent, rendszeresen ismételtünk, lehetett kérdezni, türelmesen elmondott, megmutatott nekünk mindent többször is. Szerencsések vagyunk, hogy ő tanít minket!

Juditot kiváló jógaoktatónak tartom. Türelmes, precíz és maximalista. Nagyon örülök, hogy a “jósorsom” hozzávezetett. Ideálisabb oktatót nem tudnék magam számára elképzelni. Nagyon lélekemelőek a közös meditációk, mantrázások!

Igazi példakép számomra. Külön tetszik, hogy mindent az alapoktól kezdtünk, és csak az kerül számonkérésre, ami a gyakorlati órán elhangzott/bemutatásra került; így nem tesznek különbséget a kezdő és a gyakorlott jógások között.

KÉPES ANDREA HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

Pontos, precíz, alapos magyarázat, a tanulók objektív, de ösztönző jellegű értékelése!

Az oktató példamutató viselkedése, felkészültsége és személyes stílusa miatt örömmel járok hozzá. Biztonságban érzem magam az órákon technikai szempontból.

Az órai anyag, a jegyzet és az ahhoz tartozó tanári magyarázatok minden tekintetben segítik a hallgatók felkészülését. Ráadásul a tanári segítségnyújtás rendkívüli módon támogatja a gyakorló fizikai, mentális és lelki fejlődését.

MAGYAR MÁRTA HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

Mindig izgalmas, mindig érthető és könnyen befogadható feladatok, magyarázatok. A tantárgy kiváló ismerete és nagy szeretete sugárzott minden órán. Türelem és többszörös gyakorlás, mindent átbeszéltünk és önállóan, meg csoportosan is bizonyíthattunk. Nagyon vártam minden órát, nagy adomány volt ez a kurzus.

A tanárnő kedves, jó előadó, felkészült és lelkiismeretes. Szeretem, ahogy mindenféle segédanyagokkal segíti a megértésünk. Érthető tanítás, magas színvonal. Felkészültsége, tudása bámulatos számomra.

Az oktató felkészültsége minden alkalommal 100%-osnak bizonyult, ahogy a magyarázat érthetősége is. Tökéletes órafelépítés párosul hatalmas tudással a tanárnőnél.

MARKWARTHNÉ LENGYEL PIROSKA HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

Az oktatónk személyisége és tanítási stílusa is elnyerte a szimpátiámat. A tanárnő felkészült, pontos, magyarázatai érthetőek, emberként pedig kedves és barátságos.

Az oktató maximálisan felkészült és segítőkész volt, a nagy mennyiségű tudásanyagot élvezetessé és érdekessé tette a hallgatók számára.

Látszott, hogy a tanárnő sokat készült az órákra. Mindig hozott nekünk valami érdekességet, történetet. Lelkiismeretesen végezte a munkáját, felkészültsége, precizitása bámulatos. Egy élmény volt az óra!

RÁTKAI GERGŐ PÉTER HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

Kicsit laza, humoros, fiatalos, olyan amilyennek az ő korában lenni kell. Biztos vagyok benne, hogy mindenben maximálisan számíthatunk rá, ami az ő szakterületét jelenti.

Hasznos és érdekes órák voltak, éreztem, ahogy fejlődöm hétről hétre. Jobban értem a versekhez fűzött magyarázatokat, és a szakdolgozathoz is nagy segítség volt ez a kurzus.

Felkészült, rugalmas, türelmes, megértő, segítőkész, jól látja a hallgatók problémáit, szempontjait. Nagyon jó hangulatú órák voltak. Minden szempontból ötös.