Névadónk: A. C. Bhaktivedanta Swami Prabhupāda


Ossza meg!


A. C. Bhaktivedanta Swami Prabhupáda, a Krisna-tudat Nemzetközi Szervezetének (ISKCON) alapítója 1896. szeptember 1-én született Kalkuttában.


Fiatalkora és küldetése

A. C. Bhaktivedanta Swami Prabhupāda (1896–1977) kiemelkedő lelki tanító és tudós volt. Ő ő a Krisna-tudat Nemzetközi Közössége (ISKCON), ismertebb nevén a Haré Krisna Mozgalom alapító lelki tanítómestere. Az indiai Kolkatában, Krisna-hívő családban született. Fiatalkorában egész életére szóló inspirációt merített gurujának, Bhaktisiddhānta Sarasvatī Ṭhākurának (1874–1934), annak az UNESCO által is ünnepelt történelmi személyiségnek az útmutatásából, aki azzal bízta meg őt, hogy terjessze el a bhakti tradíció tanítását az angolul beszélő világban. Ez a megbízatás Caitanya Mahāprabhunak, a bhakti mozgalma 15-16. századi újjáélesztőjének a védikus irodalom globális elterjesztésére irányuló vágyát volt hivatott beteljesíteni, és Bhaktivedanta Swami Prabhupāda korábban példa nélküli szerepet játszott abban, hogy e vágy valósággá válhasson.

Az ISKCON megalapítása

Bhaktivedanta Swami élete során szemtanúja lehetett a viktoriánus korszak hanyatlásának, mindkét világháborúnak, valamint India függetlenségi harcának és felosztásának. Meg volt róla győződve, hogy a védikus irodalom időtlen bölcsessége megoldást kínál a válságokat előidéző minden problémára, ezért 1965-ben, hatvankilenc éves korában hajóra szállt, hogy egyetemes üzenetét az egész világgal megismertethesse. Saját identitását nem indiai gyökerei alapján határozta meg, tanítása szerint az ember valódi, örök identitását nem korlátozzák az országhatárok. Guruja útmutatását követve azt hirdette, hogy az általa megismertetett tanítás nem csupán egy bizonyos nemzet tagjainak szól – az egész emberiség hasznára válik. Egymaga érkezett New Yorkba, de a magányos erőfeszítéséből fakadó nehézségeken felülkerekedve 1966-ban sikeresen megalapította az ISKCON-t, amely hamar nemzetközi lelki mozgalommá vált.

Írói munkássága és tudományos tevékenysége

Bhaktivedanta Swami tevékenysége nem korlátozódott pusztán arra, hogy személyes előadásaival építsen ki többezres követői tábort; termékeny író is volt. Tizenkét év alatt az indiai szentírások – például a Bhagavad-gītā és a Śrīmad Bhāgavatam – több mint hetven kötetnyi fordítását és kommentárját alkotta meg. Az általa tolmácsolt könyvek az indiai filozófia és irodalom alapművei közül kerültek ki, s bepillantást nyújtanak abba, mit tanít ez az irodalom az etikáról, metafizikáról, pszichológiáról, és olyan egyetemes kérdésekről, amelyek a tudat természetének, a szabad akaratnak és az élet végső céljának a témakörére irányulnak.

A Bhaktivedanta-életmű globális elismerése és tudományos hatása

Az eredetileg angolul írott Bhaktivedanta-könyveket nyolcvanhat nyelvre lefordították, és ma a világ számos könyvtárában és tudományos intézetében elérhetőek. Nagyra tartják tisztaságukat, mélységüket, valamint a forrásszövegek szellemiségéhez való hűségüket. Gyakorta idézik őket tudományos folyóiratok, és számos hinduizmussal, teológiával és összehasonlító vallástudománnyal foglalkozó egyetemi kurzus tananyagának is részét képezik. A filozófia, a teológia és a lelki gyakorlatok Bhaktivedanta-könyvekben megvalósuló integrációja sok tudományterületre hatással volt, többek között a filozófiára, vallástudományra, antropológiára és szociológiára is. A könyvek etikára, közösségre és környezetvédelemre fordított figyelme megtermékenyítőleg hatott e területek tudományos diskurzusára. A Caitanya-caritāmṛta, a Caitanya Mahāprabhu életét és tanításait dokumentáló hagiográfia Bhaktivedanta-fordítása és kommentárja a bhakti-mozgalom tanulmányozásának alapvető forrásmunkájává vált.

Egy globális intézményhálózat kialakítása, és a Bhaktivedanta Intézet megalapítása

Bhaktivedanta Swami az ISKCON-on keresztül helyi közösségek olyan globális hálózatát hívta életre, amelynek tagjai a védikus tanítások tanulmányozásának és gyakorlásának központjaiként szolgálnak. E központok gyakran együttműködnek tudományos és oktatási intézményekkel, és források biztosításával, konferenciák szervezésével segítik elő a védikus tudományok kutatását. Az alapítójáról elnevezett Bhaktivedanta Intézet azt tekinti feladatának, hogy kutatásaival, kiadványaival, valamit az általa a tudat természetéről, a kozmológiáról és az élet természetéről kezdeményezett dialógussal hidat képezzen a modern tudományosság és a védikus bölcsesség között.

Bhaktivedanta Swami öröksége és munkásságának máig tartó hatása

A. C. Bhaktivedanta Swami Prabhupāda nagymértékben és sokrétűen hozzájárult a védikus irodalom modern megértéséhez, és nagy szerepe volt annak bemutatásában, hogy ezt az irodalmat a modern kori problémák megoldásához is segítségül hívhatjuk. Művei továbbra is nélkülözhetetlen forrásul szolgálnak a védikus tudás és lelkiség iránt érdeklődő tudósok, diákok és hívek számára, és öröksége ma is világszerte hatással van azokra, akik a lelki élet gyakorlása iránt érdeklődnek. A nevét viselő Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola megőrzi és népszerűsíti az általa képviselt szellemiséget, felsőoktatási intézményként pedig éppúgy szolgálja az előrehaladást a tudományos élet, mint a lelki gyarapodás terén, s mindeközben az élet értelméről való mély elmélkedésre ösztönöz.

Felvételi hírlevél!

Kérem a legfrissebb híreket, eseményeket!

BAKAJA ZOLTÁN HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

Nagyon interaktívak voltak az órák, tetszett, és úgy érzem sokat tanultam. Hihetetlen, emberfeletti türelem és szeretet áradt a tanítónkból.

Nagyon felkészült és türelmes volt hozzánk. A tőle telhető legjobbat hozta ki belőlünk.

Nagyon sok javítási lehetőséget és sok vizsgázási időpontot adott számunkra a tanár úr, ez nagyon szimpatikus és becsülendő volt számomra.

BANYÁR MAGDOLNA HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

A tanárnő tudása és hitelessége az oktatott témákkal kapcsolatban bámulatra méltó. Mindezt úgy adja elő, mintha ez a világ legegyszerűbb és legkönnyebb dolga lenne. A valóságban mindez sok év tanulása, bizonyossága és elkötelezettsége. Felejthetetlen élményt nyújtottak az órái.

Mérhetetlen türelemmel, megértéssel adta át a tanárnő az alapokat. Nem volt kérdés, amire ne kaptunk volna kielégítő választ.

Nagyon jók az órák, melyek amolyan beszélgető stílusban zajlanak, ettől olyan családias a hangulat. A Tanárnő kisugárzása megragadó, élvezetes hallgatni. Erős, karakán, szenvedélyes és hiteles.

TASI ISTVÁN HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

Nagyon érdekes, színvonalas, vidám hangulatú órák voltak. A tanár úr érthetően magyarázta el a dolgokat. Kérdéseinkre mindig kimerítő válaszokat kaptunk. Teljes mértékben elégedett vagyok a munkájával.

Kiváló előadó, kimeríthetetlen lelkesedéssel. Mindig aktualizálja a tananyagot, más forrásból is hoz példát, történetet, hogy könnyítse a megértést. Nagyon nyitott, őszinte és a tekintélyt ezzel vívja ki magának.

Nagyon szeretem az óráit a tanár úrnak. A mérhetetlen elköteleződés és óriási tudás, ami áthatja az óráit, hihetetlenül magával ragadó. Az előadások érdekesek, tanulságosak, és egy nagyon odaillő humor is jelen van. 🙂

TÓTH-SOMA LÁSZLÓ HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

Imádom a tanár úr óráit. Látszik, hogy hatalmas tudása van. Az órák érdekesek voltak, sok extra dolgot és sztorit hallhattunk, amelyek nincsenek benne a tananyagban. Ettől nagyon izgalmasak voltak az előadások.

Fantasztikusan felkészült, nagy tudású oktató! Érdekes, a hallgatók szemszögét átlátó előadásokat hallhattam, nem lankadt a figyelmem az órákon.

A tanár úr tudása, szakmai felkészültsége szavakkal ki nem fejezhető. Szuper órák, érdekes kisfilmekkel, képekkel tarkítva. Nagyon szeretem hallgatni!

JENEY RITA HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

A tanárnő tudása, vidámsága és jóindulata minden alkalommal lenyűgöz. Nagyon jól fel volt építve a félév anyaga. A tanárnő nagyon türelmes volt, és jól magyarázott. Szépen, lépésről lépésre haladtunk, így könnyen feldolgozható volt az anyag.

A tanárnő minden alkalommal a saját, már meglévő, mély és egybefűzött tudásának részeit pontosan és olyan elemekkel egybefűzve adja át, melyek segítenek a nyelv igazi megértésében. Csak pozitívat tudok róla mondani.

Maximális felkészültség és éleslátás. Barátságos és szakmailag magas színvonalú óravezetés. Mindig hasznos és objektív értékelése a munkámnak. Azért szeretek együtt dolgozni és kutatni a tanárnővel, mert minden alkalommal fejlődöm, jobb leszek abban, aminek ő a szakértője.

KAPISINSZKY JUDIT HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

A tanárnő minden alkalommal nagyon jól felépítette az órát, alaposan átvettünk mindent, rendszeresen ismételtünk, lehetett kérdezni, türelmesen elmondott, megmutatott nekünk mindent többször is. Szerencsések vagyunk, hogy ő tanít minket!

Juditot kiváló jógaoktatónak tartom. Türelmes, precíz és maximalista. Nagyon örülök, hogy a “jósorsom” hozzávezetett. Ideálisabb oktatót nem tudnék magam számára elképzelni. Nagyon lélekemelőek a közös meditációk, mantrázások!

Igazi példakép számomra. Külön tetszik, hogy mindent az alapoktól kezdtünk, és csak az kerül számonkérésre, ami a gyakorlati órán elhangzott/bemutatásra került; így nem tesznek különbséget a kezdő és a gyakorlott jógások között.

KÉPES ANDREA HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

Pontos, precíz, alapos magyarázat, a tanulók objektív, de ösztönző jellegű értékelése!

Az oktató példamutató viselkedése, felkészültsége és személyes stílusa miatt örömmel járok hozzá. Biztonságban érzem magam az órákon technikai szempontból.

Az órai anyag, a jegyzet és az ahhoz tartozó tanári magyarázatok minden tekintetben segítik a hallgatók felkészülését. Ráadásul a tanári segítségnyújtás rendkívüli módon támogatja a gyakorló fizikai, mentális és lelki fejlődését.

MAGYAR MÁRTA HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

Mindig izgalmas, mindig érthető és könnyen befogadható feladatok, magyarázatok. A tantárgy kiváló ismerete és nagy szeretete sugárzott minden órán. Türelem és többszörös gyakorlás, mindent átbeszéltünk és önállóan, meg csoportosan is bizonyíthattunk. Nagyon vártam minden órát, nagy adomány volt ez a kurzus.

A tanárnő kedves, jó előadó, felkészült és lelkiismeretes. Szeretem, ahogy mindenféle segédanyagokkal segíti a megértésünk. Érthető tanítás, magas színvonal. Felkészültsége, tudása bámulatos számomra.

Az oktató felkészültsége minden alkalommal 100%-osnak bizonyult, ahogy a magyarázat érthetősége is. Tökéletes órafelépítés párosul hatalmas tudással a tanárnőnél.

MARKWARTHNÉ LENGYEL PIROSKA HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

Az oktatónk személyisége és tanítási stílusa is elnyerte a szimpátiámat. A tanárnő felkészült, pontos, magyarázatai érthetőek, emberként pedig kedves és barátságos.

Az oktató maximálisan felkészült és segítőkész volt, a nagy mennyiségű tudásanyagot élvezetessé és érdekessé tette a hallgatók számára.

Látszott, hogy a tanárnő sokat készült az órákra. Mindig hozott nekünk valami érdekességet, történetet. Lelkiismeretesen végezte a munkáját, felkészültsége, precizitása bámulatos. Egy élmény volt az óra!

RÁTKAI GERGŐ PÉTER HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

Kicsit laza, humoros, fiatalos, olyan amilyennek az ő korában lenni kell. Biztos vagyok benne, hogy mindenben maximálisan számíthatunk rá, ami az ő szakterületét jelenti.

Hasznos és érdekes órák voltak, éreztem, ahogy fejlődöm hétről hétre. Jobban értem a versekhez fűzött magyarázatokat, és a szakdolgozathoz is nagy segítség volt ez a kurzus.

Felkészült, rugalmas, türelmes, megértő, segítőkész, jól látja a hallgatók problémáit, szempontjait. Nagyon jó hangulatú órák voltak. Minden szempontból ötös.