2019-ben végzett hallgatóinkat arra kértük, hogy önkéntes alapon töltsenek ki egy kérdőívet. A feltett kérdések arra vonatkoztak, hogy milyen területen változott az életük és személyiségük a Főiskolán eltöltött három év alatt. A 12 kérdésre 27-en adtak választ. Ezekből jól látszik, hogy a főiskolánkon szerzett tudás mennyire nem csak elméleti, hanem a gyakorlatban alkalmazható és az életminőség javítására is használható.
A táplálkozási szokásokkal kapcsolatban az derült ki, hogy a korábban vegyes táplálkozású 18 hallgató közül a három során 14-en abbahagyták a húsevést, vegetáriánusok vagy vegánok lettek. A tanulmányai előtt még dohányzó három hallgató közül ketten letették a cigarettát a három év alatt. Míg a kezdetkor csak 6-an mondták magukról, hogy soha nem isznak alkoholt, a diplomázáskor már 14-en nyilatkoztak így. Sőt, válaszadó hallgatóink egyharmadának a tisztaság iránti igénye, tisztálkodási szokásai is megváltoztak úgy, hogy ma már minden reggel és este is zuhanyoznak.
Az oktatás során főiskolánkon többször szó esik arról, hogy a kora reggeli órák nyugalma kedvező a jógához, lelki gyakorlatok végzéséhez és a tanuláshoz. Úgy tűnik, ez az információ is hatást gyakorolt a válaszadókra, mert a főiskola elvégzésekor átlagosan fél órával hamarabb keltek, mint amikor elkezdték tanulmányaikat.
Tanulmányai kezdetekor a kérdőívet kitöltő hallgatóknak csak 18,5%a végzett rendszeres (hosszabb vagy rövidebb) mantra-meditációt, míg a végzés idejére ez az arány 88,9%-ra emelkedett, bár ez nem elvárás a főiskola részéről.
A névtelen kérdőív kitöltői arra is válaszolhattak, hogy hét különböző, felsorolt világnézeti álláspont közül (az ateizmustól a szkepszisen keresztül az egészen személyes Istenhitig) milyen felfogást vallottak egykor és ma. A válaszokból az derült ki, hogy tanulmányaik kezdetekor csak a hallgatóknak csak negyede gondolkodott úgy, hogy Isten egy személy, akit szeretni és szolgálni lehet, míg végzéskor több mint háromnegyedük volt ezen az állásponton – miközben intézményünk természetesen nem támaszt feltételeket a hallgatók világfelfogását illetően.
A „Szerzett-e életreszóló barátokat a Főiskolán?” kérdésre adott válaszokból megtudhatjuk, hogy átlagosan 3-4 barátra tettek szert a hallgatók osztálytársaik, iskolatársaik köréből, volt, aki nyolc ilyen barátról számolt be.
Arról is nyilatkozhattak a megkérdezettek, hogy érzésük szerint milyen jó tulajdonságok és szokások terén fejlődtek tanulmányaik ideje alatt. A nyitott kérdésre adott válaszokban összesen 34 tulajdonságot és szokást neveztek meg, ezek közül a legtöbben a következőket: türelem, őszinteség, alázat, együttműködés, elfogadás, empátia, felelősségvállalás. A válaszadók közel fele arról is beszámolt, hogy a ma már jobban képes kezelni a stresszes helyzeteket, mint korábban.
Köszönjük az őszinte és lelkesítő válaszokat!